لبنیات شهرستان سراب

شهرستان سراب یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که لبنیات آن دارای شهرت بالایی بوده و در انواع مختلفی تولید می شود که در زیر به معرفی آن می پردازیم.

با توجه به کیفیت بالای شیر تولیدی گاوهای موجود در شهرستان سراب خیلی از افراد در استان های جاور به محصولات این شهرستان علاقه داشته و از آن برای صرف صبحانه استفاده می کنند. یکی از عوامل تاثیر گذار در بالا بودن کیفیت این شیر را می توان آب و هوای سرد آن در اکثر ماه های سال عنوان کرد. دیگر موضوعی که در این باره قابل بررسی است نوع گیاهانی است که در این شهر می روید و برای تغذیه دام ها به کار می رود.

فاکتور تاثیر گذار دیگر در این موضوع را می توان پاکدستی مردم این دیار و عدم ایجاد ناخالصی در محصولات لبنی دانست. همانطور که می دانید بسیاری از افراد اقدام به مخلوط کردن برخی مواد نا مرغوب با پنیر، شیر و کره می کنند که روی مزه و خواص آن تاثیر گذار بوده و کیفیت این محصولات را پایین می آورد. چنین مواردی در سراب کمتر اتفاق می افتد و همین موضوع موجب شده که خیلی از استان ها اقدام به خرید مایحتاج لبنی خود از سراب کنند.

گسترش صنعت لبنیات در شهرستان سراب موجب شده است انواع مختلفی از لبنیات در این منطقه به وجود بیاید که از آن جمله می توان به ماست، شیر، پنیر، خامه،‌پنیر خامه ای، دوغ و … اشاره کرد. چندین کارخانه از جمله شبنم، آذرگل،‌ کیمیا و هنر سراب تاسیس شده اند و اقدام به فراوری شیر تولیدی دامداران می کنند.

در کنار کارخانه ها کارگاه های مختلفی نیز به وجود آمده اند و محصولاتی مانند پنیر، خامه و کره را از شیر استخراج می کنند و بازار مربوط به خود را نیز دارند. 

پنیر شهرستان سراب

پنیری که در قسمت های مختلف این محل تولید می شود اغلب پنیر سفید بوده که مشابه آن در تبریز، لیقوان و سایر مناطق تولید می گردد. البته در کنار آن در کارخانه ها پنیرهای پاستوریزه و خامه ای نیز تولید شده و به شهرهای دیگر ارسال می گردد. لازم به ذکر است که از نظر کمی نیز با توجه به اینکه سراب خیلی اوقات رتبه اول تولید شیر در آذربایجان شرقی را دارد مقدار زیادی پنیر در این منطقه تولید می شود که برای خرید به طور مثال می توانید به صفحه صفحه تماس با فروش پنیر سراب مراجعه کنید.

ماست سراب

در بین انواع مختلف لبنیات من فکر میکنم ماست تولیدی شهر ما بیشترین طرفدار را در استان های دیگر داشته باشد به گونه ای که دیده می شود تا می گوییم اهل سرابیم از ماست آن می پرسند و سفارش می دهند. 

ماست گاومیش یکی از خوشمزه ترین محصولات سراب است که باید خیلی خوش شانس باشید تا در زمان سفر به این مکان نصیب شما شود.

خامه شیر

خامه یا سر شیر از طریق دستگاه های سانتریفیوژی یا به صورت دستی از شیر گرفته می شود و طعم خوشمزه ای نیز دارد. به خصوص اینکه در کنار عسل سرابی بتوانید مقداری خامه تهیه کنید و برای صبحانه میل کنید. نان بربری تازه را نیز می توانید به این ترکیب اضافه کنید تا بیشترین لذت نصیب شما شود.

شیر 

بله گرچه حج زیادی از شیر تولیدی در سطح شهرستان مصرف یا فراوری می شود اما مواردی نیز وجود دارد که خود شیر نیز به صورت بسته بندی شده یا در تانکرهای مخصوص به استان های نزدیک صادر می شود. شیر گاو، گوسفند و گاومیش بیشترین حجم شیر تولیدی را به خود اختصاص داده است که شیر گاو رتبه اول را از نظر حجم دارد.

سخن آخر

البته باید اعتراف کنیم رکودی که در بازارهای فعلی به خاطر کرونا و غیر آن ایجاد شده آسیب زیادی را به رونق کارخانه ها و کارگاه  های تولید لبنیات در سراب زده است که نیازمند توجه جدی مسئولین است. این آسیب به گونه ای بوده است که برخی از کارخانه ها به صورت موقت کار خود را تعطیل کرده اند و شیر خریداری شده از دامداران حدود 400 تومان در هر کیلو دچار افت قیمت شده است

جشنواره ای نیز با عنوان عسل و لبنیات برای اولین بار در سطح شهرستان برگزار شد که نیاز است دوباره تکرار شود و در حجم گسترده تر و با تبلیغات بیشتری اجرایی شود تا شاید بتواند باعث بهبود صنعت لبنیات سراب شود.

روابط عمومی

روابط عمومی شهرداری سراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی روستای آغچه کند سراب در دهستان ابرغان

یکشنبه 14 فروردین 1401
آغچه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال 1395 174نفر .