روستای شالقون سراب

درباره روستای شالقون

شالقون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای شالقون با بیش از 270 خانوار، جمعیتی در حدود 900 نفر جمعیت مقیم و جمعیت شناور ۱۵۰۰ نفر، در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان سراب واقع گردیده. دارای تابستانی بی‌نهایت مطبوع و زمستانی سرد است. این روستای بهشتی محل ییلاق بسیاری از روستاییان مهاجرت کرده به شهرهای اطراف یا مرکز می‌باشد. اقتصاد آن بر پایه کشاروزی و دامپروری است. از گونه‌های نادر این ناحیه می‌توان به شاهین اشاره کرد که در کنار سایر دام‌ها قابل مشاهده است. این روستا جزو یکی از چهار روستای هدف گردشگری شهرستان سراب میباشد.

طبیعت شالقون

در سالهای اخیر طبیعت بکر آن بسیاری را جذب خود کرده‌است. آبگرم معدنی شالقون یکی از قدیمی‌ترین آبگرم‌های منطقه و دارای خواص درمانی است که طی سال‌های اخیر علی‌رغم توسعه اقتصادی و انسانی به همان شکل سنتی و روباز باقی مانده‌است.

از قدیم‌الایام باغات میوه شالقون در منطقه معروف بوده‌است. کاشت درختان میوه در سال‌های اخیر با کاشت باغ‌های جدید میوه با محوریت کشت سیب و گردو رونق بیشتری به خود گرفته‌است.

به دلیل شکل استقرار جغرافیایی روستا در دامنه کوهستان بزقوش و رودخانه، روستا از دو قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده‌است. با پیشرفت‌های حاصل شده و ورود امکاناتی از قبیل برق، آب، گاز، راه آسفالت، پست و مخابرات، پست بانک، مدارس ابتدایی – راهنمایی و خانه بهداشت … انتظار می‌رفت روند مهاجرت کند یا متوقف گردد. لیکن عدم تمکین روستاییان به اصول اولیه کشاورزی نوین از قبیل یکپارچه سازی اراضی، استفاده از روش‌های جدید آبیاری، تکنولوژی نوین دامپروری و احداث گلخانه باعث عقب‌تر ماندن این روستا نسبت به روستاهای اطراف گردیده‌است.

فرصت‌های اقتصادی در روستا

از فرصت‌های فراوان اقتصادی موجود در روستای زیبای شالقون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: استعداد ویژه در دامپروری به علت وجود مراتع وسیع و کوهستانی آن، وجود رودخانه‌هایی با کیفیت آب بسیار عالی و خاک حاصلخیز، توان بالای تولید و پرورش گیاهان داروئی، فرصت احداث کارخانجات فرآوری محصولات دامی و کشاورزی

روستای زیبای شالقون در دهستان ملایعقوب، جنوب شرقی شهرستان سراب واقع شده . فاصله روستا تا مرکز شهرستان، 18 کیلومتره. این روستا در دامنه سلسله جبال بزقوش قرار داره و به همین دلیل، آب وهوای معتدل و خنک و طبیعتی بکر و زیبا داره، که چشم هر ببیننده رو ناخواسته به سمت خود می کشه. شالقون از توریست پذیرترین روستاها در سطح منطقه ست. طبیعت شالقون از اواخر خرداد ماه تا اواخر مرداد ماه، به اوج زیبایی خود می رسه . درختان میوه در روستا، از تنوع زیادی برخوردارن. درختانی مانند زردآلو، سیب، گوجه سبز، گردو، گلابی و…از بیشترین درختان موجود هستند. این روستا به دو قسمت تقسیم می شن، یک سمت که خانوار بیشتری داره، به *بیوک تای*معروفه و قسمتی که خانوار کمتری داره، به*کوچک تای* معروفه. این دو قسمت به دلیل عبور رودخانه از هم جدا می شن.

ب گرم شالقون در روستای شالقون، در فاصله ۱۸ کیلومتری سراب قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین چشمه‌های آب گرم‌ منطقه به‌شمار می‌رود. این آب گرم از دل کوه بیرون می‌آید و راه خود را از لایه‌های ماگمای زیر زمین به سطح باز می‌کند. دمای آب در مظهر چشمه ۵۰ درجه سانتی‌گراد برآورد می‌شود و طبق گفته‌ها، دارای خواص معدنی و درمانی است. چشمه شالقون همچنان به شکل سنتی و روباز است و امکانات خاصی برای آن تعبیه نکرده‌اند. 

آبگرم روستای شالقون سراب استان آذربایجان شرقی

روابط عمومی

روابط عمومی شهرداری سراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

2 فوتی و 2 مصدوم بر اثر مصرف مشروبات الکلی در شهرستان سراب

سه‌شنبه 25 خرداد 1400
فرمانده انتظامی شهرستان سراب گفت: دو نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی فوت و دو نفردیگر مصدوم و راهی بیمارستان شدند.