امام زاده بزرگ سراب

بنا به اعتقاد اهالي وي را از نوادگان حضرت امام موسي بن جعفر (علیه السلام) مي دانند و گويا نامش محمد بوده است.

امامزاده بزرگ سراب یا بیوک امامزاده یکی از بناهای مذهبی و تاریخی متعلق به دوره صفویه در قرن هشتم یا نهم در استان آذربایجان شرقی، در شهر سراب است. این بنا در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی و تاریخی رسیده‌است. گلزار شهدای شهر سراب در حیاط این امامزاده قرار دارد.

بدنه، گنبد و مناره‌های امامزاده آجری، ازاره آن سنگی و در ورودی بنا چوبی با سردر آجری است. حیاط امامزاده تا آخر دههٔ هفتاد به صورت گورستان عمومی استفاده می‌شد تا اینکه متروکه و دفن در آن ممنوع اعلام شد. در دهه شصت گورستان آن به را به مزار گلزار شهدا تبدیل کردند.

شرح حال

بنا به اعتقاد اهالي وي را از نوادگان حضرت امام موسي بن جعفر (علیه السلام) مي دانند و گويا نامش محمد بوده است.
این امامزاده ازگذشته هاي دور تاکنون پناهگاه و ملجاء مردم منطقه بوده و با حضوردر اين مكان مقدس با قرباني كردن گوسفند مراسم عزاداري راه اندازي و ارادت خود را به اين مكان مقدس ابراز مي داشتند. الان هم با وجود وضعيت غيرمتعارف امامزاده از لحاظ ساختماني، در روزهاي پنجشنبه و ايام خاص از طرف بانوان مراسم هاي مختلفي در اين مكان برگزار مي گردد و طبق يك سنت ديرينه در شهر سراب دستجات و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) با نظم و ترتيب ويژه اي در روز عاشورا با حضور در اين امامزاده ارادت خود را به خفته در اين خاك ابراز مي دارند.

زیارت نامه امام زاده سراب

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.
***سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت های خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

آدرس

سراب-خیابان امام خمینی (ره)-سرپل تاجیار-خیابان شهدای جنوبی-گلزار شهدای سراب

منبع:http://www.emamzadegan.ir/

روابط عمومی

روابط عمومی شهرداری سراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیام تسلیت شهردار سراب به آقای بهروز کرامتی عضو شورای اسلامی شهر سراب

چهارشنبه 31 شهریور 1400
پیام تسلیت شهردار سراب به آقای بهروز کرامتی عضو شورای اسلامی شهر سراب