روستای قلعه جوق سراب

معرفی کامل روستای قلعه جوق سراب در پورتال اطلاع رسانی شهرداری سراب

روستای قلعه جوق سراب

روستای قلعه جوق با جمعیت بیش از پنج هزار نفر یکی از روستاهای پرجمعیت ایران به شمار میرود این روستا در شمال شهرستان سراب ودر سه کیلومتری ان قرار دارد وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود قلعه ای تاریخی ، زیبا و دیدنی در کنار آن است.

در استان آذربایجان شرقی شمال شهرستان سراب، در کنار یک تپه باستانی روستایی آرمیده است که یافته های باستان شناسان نشان از قدمت دیرین این روستا دارد.این روستا در بخش مرکزی شهرستان سراب قرار گرفته و جزء دهستان رازلیق می باشد. فاصله آن تا سراب حدود دو ۲کیلومتر و در مکان مرتفعی نسبت به شهر سراب واقع گردیده است.

خانه های کاه گلی وآپارتمان های دو یا سه طبقه نشان از آشتی سنت و فرهنگ کهن و مدرن در این روستا دارد. معماری خانه های روستا در قسمت بافت قدیمی آن، گویای ذوق و هنرو فرهنگ دینی این مردم است. شکل کلی روستا به صورت لوزی از سمت شمال به جنوب کشیده شده است.

باغ های زیبا با انواع درختان میوه از قبیل گلابی، زردآلو، گردو، هلو، سیب، آلوچه، سپیدار تبریزی، بید و بید مشک همچون حلقه ای سبز روستا را در بر گرفته است.

چشمه های جوشان با آب بسیار خنک در فصل تابستان و بهار زیبایی و طراوت طبیعت اطراف روستا را دو چندان کرده است و کشاورزان و هر مسافر لب تشنه ای را سیراب و شیفته ی خود می کند. که از جمله این چشمه ها می توان به “قره بلاغ” و”دیزج یولی” و “کشاوان چشمه سی” و “رازلیق یولی” اشاره نمود.

دشت هموار و حاصلخیز در چهار سوی روستا در فصول مختلف سال با رنگ های سحر آمیز خود نوازشگر چشم هر بیننده ای است و نشان از برکت سفره های اهالی روستا دارد.

رودخانه فصلی تاجیار که از سمت غرب روستا با فاصله ای اندک می گذرد در فصل بهار و اوایل تابستان هر انسان طبیعت دوستی را به سوی خود جذب می کند. وصدای خروشان آن در اواسط فصل بهار نوید بخش فصل پر آب برای کشاورزان است.

اکثر مردم این روستا به شغل کشاورزی و دامداری مشغول اند. از جمله محصولات قابل کشت در این روستا می توان به گندم، جو، خیار، لوبیا، سیر، شبدر، یونجه، کلم، هویج و سیب زمینی اشاره کرد.که در این میان سیب زمینی بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

اهالی این روستا درکنار کشاورزی به دامداری( پرورش گاو، گاومیش، گوسفند) نیز می پردازند. که نژاد اصیل گاو سرابی به صورت انگشت شمار در بین دامها به چشم می خورد.و بیشتر گاوها از نژاد (هلندی) شیرده می باشند. و تعدادی از اهالی روستا نیز به پرورش زنبور عسل مشغول اند. پرورش گوسفند از اهمیت کمتری برخوردار است.

تپه باستانی قلعه جوق در دو کیلومتری شمال سراب و در ورودی روستای قلعه جوق قرار گرفته است. این تپه از مرتفع ترین و  وسیع ترین تپه های باستانی منطقه می باشد. تپه باستانی قلعه جوق که از قدیمی ترین و تاریخی ترین تپه های باستانی منطقه می باشد متعلق به هزاره دوم ق.م بوده( ۴ هزار سال پیش) و در سال ۱۳۴۷ تحت شماره ۷۹۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

روابط عمومی

روابط عمومی شهرداری سراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

موزه مردم‌شناسی سراب؛ گنجینه‌ای از آداب و رسوم جامعه عشایری

شنبه 1 خرداد 1400
یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آذربایجان‌شرقی موزه مردم‌شناسی عشایر آذربایجان در سراب است. این موزه که نخستین موزه عشایر کشور است، در ساختمان قدیمی حمام جلال سراب اثری به جای مانده از دوران قاجاریه با معماری ارزشمند و با مساحتی حدود 650 متر مربع در داخل شهر بنا […]